Financiado por la Unión Europea
Baliabide partekatuak

4. artikulua

Adimen artifizialari buruzko Europako Erregelamenduaren 4. artikuluak honako hau eskatzen die adimen artifizialeko sistemen hornitzaileei eta inplementatzaileei: beren langileen eta beren izenean ingurumen-sistemak erabiltzen dituzten beste pertsona batzuen alfabetatze-maila nahikoa bermatzea.

 

Definizioak

Betetzea

Ikuspegia

 

 

 

  • Zer ezartzen du IAren Legearen 4. artikuluak?

  IA sistemen hornitzaileek eta inplementatzaileek neurriak hartu behar dituzte beren langileen eta beren izenean IA sistemen funtzionamenduaz eta erabileraz arduratzen diren beste pertsona batzuen alfabetatze-maila nahikoa bermatzeko. Horretarako, kontuan hartu behar dituzte langileen eta beste pertsona batzuen ezagutza teknikoak, esperientzia, hezkuntza eta prestakuntza, bai eta ingurumen-sistemak zein testuingurutan erabiliko diren eta ingurumen-sistemak zein pertsonatan erabiliko diren ere.

 

  • Zer da IAren arloko alfabetizazioa IAren Legearen 4. artikulurako?

 

IAren Erregelamenduaren 4. artikuluan aipatzen den alfabetatzearen kontzeptua 3. artikuluko 56. paragrafoan ageri den terminoaren definizioan oinarritzen da. Horren arabera:

 

«IAren arloko alfabetatzea»: hornitzaileei, inplementatzaileei eta eragindako pertsonei, Erregelamendu honen testuinguruan dituzten eskubideak eta betebeharrak kontuan hartuta, IAren sistemen hedapen informatua egiteko eta IAren aukerei eta arriskuei eta eragin ditzakeen kalteei buruz sentsibilizatzeko aukera ematen dieten gaitasunak, ezagutzak eta ulermena.

 

  • Zein talde hartzaile sartzen da IAren Legearen 4. artikuluaren aplikazio-eremuan? Nortzuk dira «beste pertsona batzuk»?

 

IAren Erregelamenduaren 4. artikulua funtsezko xedapena da IAren sistemak hedatzeko hornitzaile eta arduradun guztiek beren langileei sistemaren edo sistema proportzionatuen edo hedatuen gaitasun, ezagutza eta ulermen egokiak ematen dizkietela bermatzeko. Horrek eragina izango du erakundeko edozein pertsonarengan, baldin eta IAko sistema batez zuzenean arduratzen bada eta Erregelamenduan jasotako gardentasunari (13. artikulua) eta giza ikuskapenari (14. artikulua) buruzko xedapenak indartzen baditu.

 

Era berean, 4. artikuluak zeharka laguntzen du eragindako pertsonak babesten, IAren Erregelamenduko arauen aplikazio eraginkorra bermatzen baitu. «Hornitzaileen/zabaltzaileen izenean ingurumen-sistemen funtzionamenduaz eta erabileraz arduratzen diren pertsonak» esamoldeak esan nahi du ez direla enplegatuak, baizik eta, oro har, antolamenduaren agindupean dauden pertsonak. Izan liteke, adibidez, kontratista bat, zerbitzu-hornitzaile bat, bezero bat.

 

  • Benetan al dago langileen ezagutza-maila neurtzeko benetako betebeharrik?

  4. artikuluak ez du esan nahi langileek IAri buruz duten ezagutza neurtu behar denik. Hala ere, IAren hornitzaileek eta inplementatzaileek IAren arloan alfabetatze-maila nahikoa bermatu behar dutela dio, langileen ezagutza teknikoak, esperientzia, hezkuntza eta prestakuntza kontuan hartuta.

 

  • Erregelamenduan ba al dago IA sistema moten kategorizazio formalik, hala nola GenAI, elkarrizketa bidezko IA, IAko laguntzaileak? Ba al dago adibide zehatzen zerrendarik?

 

Bai, IAren Erregelamenduak honako hauek bereizten ditu: IAren ereduak (helburu orokorreko IAren ereduak), IAren sistemak (helburu orokorreko IAren sistemak barne), sistema debekatuak eta arrisku handiko sistemak. Xehetasun gehiago nahi izanez gero, kontsultatu otsailaren 6an Batzordeak argitaratutako IAren Sistemen Definizioen Gida, hornitzaileei eta beste pertsona batzuei software-sistema bat IA sistema bat ote den zehazten laguntzeko eta arauen aplikazio eraginkorra errazteko. 

 

Gidalerro horiek ez dira lotesleak, eta denborarekin eboluzionatzeko diseinatuta daude. Horiek kontzeptu juridikoaren aplikazio praktikoa azaltzen dute, IAren Erregelamenduan ainguratuta dagoena, eta, gainera, Adimen artifizialaren praktika debekatuei buruzko Gidaliburuan argitaratu dira, IAren Legean definitzen diren moduan.

 

  • Non aurki ditzakegu IAren Legearen 4. artikuluari buruzko dokumentu eta bideo gehiago?

  Oraingoz, IAri buruzko Itunaren web orrian kontsulta daiteke 4. artikuluari dagokionez Batzordearen jarduerei buruzko informazioa, otsailaren 20an egin zen web-mintegiaren grabazioa eta IAren arloko alfabetizazioari buruzko biltegi iraunkorra barne. Alfabetatzeari eta IAren arloko gaitasunei buruzko webgune espezifiko bat prestatzen ari dira.

 

 

 

 

  • Zein izan beharko litzateke IAn alfabetatzeko programa baterako kontuan hartu beharreko gutxieneko edukia, IAren Legearen 4. artikulua betetzen badu?

  IAren Bulegoak ez du betekizun zorrotzik ezarriko IAren Erregelamenduaren 4. artikuluari dagokionez, ez eta «IAren arloko alfabetatze-maila nahikoa» ere. Aitzitik, nolabaiteko malgutasun-maila behar dela uste du, kontuan hartuta IAn alfabetatzearen eta eboluzio azkarreko teknologiaren (IA) gai zabala. Hala ere, gutxienez, 4. artikulua betetzeko, IAko sistemen hornitzaileek eta inplementatzaileek:

 

a) IA erakundearen barruan orokorrean ulertzen dela bermatzea:
 

Zer da IA? Nola funtzionatzen du? Zer IA erabiltzen da gure erakundean? Zeintzuk dira susableak eta arriskuak?

b) Erakundearen zeregina kontuan hartzea (ingurumen-sistemen hornitzailea edo inplementatzailea):
 

Nire erakundea IHko sistemak garatzen ari da edo, besterik gabe, beste erakunde batek garatutako IHko sistemak erabiltzen ari da?

c) Neurriko edo hedatutako IA sistemen arriskua kontuan hartzea:
 

Zer jakin behar dute langileek IA sistema horrekin lan egiten dutenean? Zer arrisku izan behar dituzte kontuan eta kontuan hartu behar dute arintzea​​​​​​​?

d)

Zehazki, aurreko analisiaren gainean IAn alfabetatzeko ekintzak eraikitzea, honako hauek kontuan hartuta:

   
  • Desberdintasunak ezagutza teknikoetan, esperientzian, hezkuntzan eta langileen eta beste pertsona batzuen prestakuntzan: Zenbat dakite langileek/pertsonek IAri buruz eta erabiltzen dituzten erakundearen sistemei buruz? Zer gehiago jakin beharko luketeen?
   
  • Halaber, ingurumen-sistemak zer testuingurutan erabili behar diren eta ingurumen-sistemak zer pertsonatan erabili behar diren adierazi behar da. Zein sektoretan eta zein helburu/zerbitzutarako erabiltzen da?

 

  A, b, c eta d oharpenek alderdi legalak eta etikoak biltzen dituzte. Beraz, EBko Ingurumen Araudiarekiko (hau da, haren ulermenarekiko) eta etikaren eta gobernantzaren printzipioekiko loturak sustatzen dira.

 

 

  • Arriskuan oinarritutako ikuspegia al dugu IAren Erregelamenduaren 4. artikuluko IAren alfabetatze-baldintzak jarraitzeko​​​​​​​?

  Aurreko galderaren erantzunean adierazten den bezala, ingurumen-eraginari buruzko Erregelamenduaren 4. artikulua betetzeko, erakundeek kontuan izan behar dute zer eginkizun duten (ingurumen-sistemen hornitzaile edo inplementatzaile diren aldetik), bai eta zer arrisku dituzten ere ematen edo inplementatzen dituzten ingurumen-ebaluazioko sistemek. Horren arabera, erakundeek egokitu egin behar dute IAn alfabetatzeko ikuspegia. Esate baterako, erakundearen IAko sistemak arrisku handikoak badira, Erregelamenduaren III. kapituluaren arabera, neurri osagarriak har daitezke, langileek jakin dezaten zer egin behar duten dagokion IAko sistemekin tratatzeko eta arriskuak saihesteko edo arintzeko.

 

  • Nahitaezkoa al da IAn entrenatzea 4. artikuluan, edo IAn alfabetatzeko beste ekimen batzuk ere onartzen al dira​​​​​​​?

 

Erakundeak 1. galderako gogoetei emandako erantzunen araberakoa da hori. Hala ere, kasu askotan, IAren sistemak erabiltzeko jarraibideetan oinarritze hutsa edo langileei horiek irakurtzeko eskatze hutsa ez da eraginkorra eta ez da nahikoa. Erregelamenduaren 4. artikuluaren helburua prestakuntza eta orientazio egokienak ematea da, talde hartzaile bakoitzaren maila eta ezagutza-mota oinarri hartuta, eta erakundean erabiltzen diren ingurumen-sistemen testuingurua eta helburua kontuan hartuta.

Hori ere bat dator Ingurumen Araudiaren beste xedapen batzuekin. Esate baterako, 26. artikuluaren arabera, arrisku handiko sistemak hedatzeaz arduratzen direnek bermatu behar dute praktikan IAko sistemez arduratzen diren langileak behar bezala prestatuta daudela sistema maneiatzeko eta giza gainbegiratzea bermatzeko. Beraz, ez da nahikoa erabilera-jarraibideak betetzea, baizik eta neurri gehigarriak hartu behar dira.

 

 

  • Zein izan beharko litzateke enpresetan IAren derrigorrezko entrenamendu baten formatua​​​​​​​?

  Ez dago tamaina bakarra guztientzat, IAn alfabetatzea denean, eta IAren Bulegoak ez du baldintza zorrotzak edo nahitaezko entrenamenduak ezartzeko asmorik. Prestakuntzarako baldintzak testuinguru zehatzaren araberakoak dira. Jasotako jardunbideen erreprodukzioak ez du automatikoki 4. artikulua betetzearen presuntzioa ematen, baina IAren arloko alfabetatzeari buruzko gordailu iraunkorraren ekimenak inspirazio-iturri izan litezke.

 

 

  • IAren Erregelamenduaren 4. artikulua betetzeari dagokionez, ba al dago industria espezifikoetarako baldintzarik, finantza-zerbitzuak eta osasun-laguntza barne​​​​​​​?

  Ez, Ingurumen Bulegoak ez ditu sektore espezifikoetarako baldintzak ezartzen. Hala ere, 1. galderaren erantzunean adierazten den bezala, IAren sistemak ematen edo inplementatzen diren testuinguruak — sektorea eta helburua barne — egokia izan behar du IAren arloan alfabetatze-ekimen bat garatzeko orduan. Gainera, kontuan hartu behar da IAko sistemen arrisku-maila.

 

 

  • IAren arloko alfabetatzea inplementatzailearen izenean jarduten duten beste pertsona batzuetara hedatzen da: IA erabiltzen duen zerbitzu-hornitzaile orok izan behar al du IAren arloan alfabetatzea frogatzeko kontratu-betebeharra​​​​​​​?

  Hori IAren sistema motaren eta arriskuaren araberakoa da (adibidez, arrisku handikoa). Oro har, zerbitzu-hornitzaile edo kontratista batentzat lan egiten duten pertsonek dagokion zeregina betetzeko egokiak diren trebetasunak izan behar dituzte (enplegatuek bezala).

 

 

  • Beharrezkoa al da enpresa baten langileek ChatGPT erabiltzea, adibidez, publizitate-testuak idazteko edo testuak itzultzeko, 4. artikuluko IAren arloko alfabetizazio-baldintza betetzea​​​​​​​?

  Bai, arrisku espezifikoei buruzko informazioa jaso behar dute, adibidez, haluzinazioa.

 

 

  • Zirkuituan giza interakzioko ikuspegia duen IA tresna bat erabiltzen ari den enpresa bateko langileek barne-baliabideekin betetzen al dute IAren entrenamendua​​​​​​​?

  Bi galdera desberdin dira. Langileek eta zirkuituko giza elkarreraginak trebetasun egokiak behar dituzte, erabiltzen ari diren sistemara bideratuak.

 

 

  • IAn alfabetatutzat jo al ditzakegu IA garatzen titulu edo esperientzia bat duten pertsonak (4. artikuluaren testuinguruan) beste neurririk hartu gabe​​​​​​​?

 

Normalean bai, baina dagokion ingurumen-inpaktuaren tresnaren eta kualifikazio espezifikoaren mende dago. Hori bereziki garrantzitsua da garapen teknologikoen abiadura ikusita.

Erakundeak 1. galderaren erantzunean urratsak kontuan hartu behar ditu oraindik, eta galdera hau egin du: Ba al dakite langile tekniko horiek zer jakin behar den erakundearen ingurumen-sistemari buruz eta nola tratatu behar diren? Jabetzen al dira arrisku guztiez eta nola saihestu/arindu? Gainera, erakundeak kontuan hartu behar du zer gehiago jakin beharko luketen langile horiek; adibidez, IAren alderdi juridikoak eta etikoak.

 

 

  • Onartzen al da IAn alfabetatzearen kontzeptuek xehetasun-maila desberdinak bereiztea​​​​​​​?

  Bai, IAren Erregelamenduaren 4. artikuluak langileen eta beste pertsona batzuen ezagutzak, esperientzia, hezkuntza eta prestakuntza kontuan hartzera animatzen ditu hedapenaren hornitzaileak eta arduradunak, IAren arloan alfabetatze-maila nahikoa emateko. IAren sistemen eta ezagutza- eta esperientzia-maila eta jasotako hezkuntza- eta prestakuntza-mota desberdinak izan daitezkeenez, egokia izan daiteke prestakuntza-maila edo ikaskuntza-ikuspegi desberdinak izatea.

 

 

  • Nola dokumentatu behar dituzte erakundeek beren ekintzak, 4. artikulua eta bere ahaleginik onenari buruzko xedapenak betetzeko? Ziurtagiri espezifikorik behar duzue​​​​​​​?

  Ez da beharrezkoa ziurtagiririk. Erakundeek prestakuntzaren eta/edo bestelako orientazio-ekimenen barne-erregistroa egin dezakete.

 

 

  • Beharrezkoa al da IAko ofizial bat Datuak Babesteko Erregelamendu Orokorrerako bezala? Datuak Babesteko ordezkari bat eta IAko ofizial bat pertsona bera izan al daitezke? Erakunde batek IAren gobernantza-kontseilu bat sortuko du​​​​​​​?

  Ez, gobernantza-egitura espezifiko bat ere ez dago behartuta IAren Erregelamenduaren 4. artikulua betetzera.

 

 

 

 

  • IAren Bulegoak jarraibiderik emango al du 4. artikuluari buruz, hala nola argitaratutako sistema debekatuetarako jarraibidea edo antzeko zerbait, edo zeregin hori estatu kideentzat izango al da​​​​​​​?

 

Oraingoz, orientazioa emango da praktiken beste adibide batzuen bidez, web-mintegien bidez eta galdera eta erantzun horien bidez emandako argibideen bidez.

Behin izendatuta, merkatua jagoteko agintari nazionalek exekuzioari buruzko orientabide gehiago eman ditzakete. IAren Bulegoak lankidetza estuan lan egingo du IAren Kontseiluarekin IAren arloko alfabetizazioari dagokionez, Erregelamenduaren 66. artikuluaren f) idatz-zatiarekin eta 95. artikuluaren 2 septies idatz-zatiarekin bat etorriz.

 

 

  • Prestakuntza testuinguruari buruzkoa denez, Ingurumen Bulegoak jarraibiderik emango al du III. eranskineko arrisku handiko sistemen hornitzaileentzat, fronte horretan laguntzeko?

  Batzordeak gidalerroak argitaratuko ditu IAren Erregelamenduaren 8. artikulutik 15.era eta 25. artikuluan aipatzen diren betekizunen eta betebeharren aplikazioari buruz, eta gidalerro horiek alfabetatze-gaiei ere helduko diete, adibidez, giza ikuskapena edo arriskuen kudeaketa eztabaidatzean.

 

 

  • Ba al du Batzordeak planik IAren Legearen 4. artikulua abian jartzeko, bere langileei dagokienez​​​​​​​?

 

AI@EC Communication erakundeak ekintza operatibo gisa identifikatu du IAn kualifikatutako eskulan bat sortzeko eta mantentzeko politika bat garatzea. Europako Batzordeak dagoeneko hainbat neurri aplikatu ditu bere langileentzat IAren arloko alfabetizazioari dagokionez:

  • IAri buruzko barne-atari espezifiko bat sortzea, langile guztientzat leihatila bakar gisa, IArekin lotutako edukietarako: IAri buruzko jarraibideak, IAri buruzko prestakuntza-baliabideak, ekitaldiak eta albisteak.
  • Ikaskuntza-paketeak definitzea Batzordearen prestakuntza-plataforman, hainbat helburutara bideratuta: orotarikoak, kudeatzaileak eta garatzaileak (espezialistak). Pakete horiek gaikuntza-zerrenda hautatua dute, eta, ondoren, funtsezkoak, oso gomendatuak eta gomendatuak kategorizatzen dituzte. Entrenamendu gehigarriak eta webinar-en grabazioa plataforman ere eskura daitezke.
  • IHko tresnen entrenamenduak: IHko atariaren atal espezifikoan langile guztien eskura dauden IHko tresnak zerrendatzen dira, eta tresna bakoitzerako egokiak diren ikaskuntza-baliabideak barne hartzen dituzte. Eguneroko lanean IAren erabilerari buruzko ohiko galderen aldizkako saioak daude.
  • IA praktikatzeko komunitate bat dago, zeinean edonork egin baititzake IArekin lotutako galderak eta elkarreragin baitezake IAko adituekin.

 

 

  • Nola aurreikusten du IAren Bulegoak EBko agentziei laguntzea IAren arloko alfabetatze-programak garatzen​​​​​​​?

  Gaur egun, agentzietako askok badute sarbidea Batzordearen ikaskuntza-plataforman (EU-Learn), bai eta baliabideetan ere, hala nola IAren ikaskuntza-paketeetan eta Batzordearen beste prestakuntza batzuetan.

 

 

  • Etorkizun hurbilean, zer orientabide eta baliabide osagarri jarri nahi ditu AI Office-k? IAren Bulegoak partekatuko al du errubrika bat IAn alfabetatzea betetzen dela frogatzeko​​​​​​​?

  IAren Erregelamenduaren 4. artikulua aplikatzen eta betetzen laguntzeko, IAren Bulegoak IAren arloko alfabetatze-praktikei buruzko gordailua sustatzen jarraituko du, erakundeen adibide gehiago bilduz eta dauden galderak eta erantzunak eguneratuz. Sentsibilizazio-jarduera berriak antolatuko dira, eta berariazko web-orri bat jarriko da abian, IAren arloko alfabetizazioarekin (4. artikuluaren aplikazio-eremuaren barruan eta kanpoan), gaitasunekin eta talentuarekin lotutako jardueretarako, IAren arloko alfabetizaziorako sarbidea sustatzeko eta IAri buruzko elkarrizketa sustatzeko guztientzat.

 

 

  • Nola lagun dezakete industriako erakundeek IAn alfabetatzea garatzen​​​​​​​?

 

IAren Bulegoak oso ondo baloratzen ditu alderdi interesdun guztien ezagutzak eta esperientzia, baita industriarena ere. Hori dela eta, IAren Ituna sortu dugu lankidetza-komunitate baten sorrera sustatzeko, non alderdi interesdunek beren betetze-bidaian beste batzuentzat baliagarriak izan daitezkeen barne-praktika eta -politika onenak partekatu ahal izango dituzten. IAren arloko alfabetizazioari dagokionez, IAri buruzko Itunaren esparruan, IAren arloko alfabetatze-praktiken gordailu bizia argitaratu berri dugu; IAren arloan alfabetatze-programa bat abian jarri duen edozein hornitzaile edo sistema-garatzaile gonbidatzen dugu bere ekarpena aurkeztera.

IAren Bulegoak aldian-aldian egiaztatuko du jasotako ekarpen guztiek gutxieneko gardentasun- eta fidagarritasun-irizpideak betetzen dituztela gordailu publikoan onartu aurretik. Egiaztapen-aldian, inkesta aldi baterako itxi daiteke. 

 

 

 

 

 

 

Logo Comisión Europea

Gaurkotasuna


Aktualitatea atalean, adimen artifizialaren arloko ekitaldi, hitzaldi eta hitzaldi garrantzitsuenei buruzko informazioa aurkituko duzu.

Baliabide partekatuak

Adimen Artifizialaren Europako Araudia

Adimen Artifizialari buruzko Europako Araudiari buruzko ikuspegi orokorra

Baliabide partekatuak

"IAren kontinentea"

Europar Batasunak "IAren Kontinentea" Ekintza Plana jarri du abian apirilean,...

Copyright 2025 AESIA - Eskubide guztiak erreserbatuta

Hirugarrenen cookieak erabiltzen ditugu helburu analitikoekin; laburbilduz, Google Analyticsen cookieak soilik erabiltzen ditugu gure trafikoa aztertu ahal izateko.

Informazio gehiago