Adimen artifizialari buruzko Europako Erregelamenduaren 4. artikuluak honako hau eskatzen die adimen artifizialeko sistemen hornitzaileei eta inplementatzaileei: beren langileen eta beren izenean ingurumen-sistemak erabiltzen dituzten beste pertsona batzuen alfabetatze-maila nahikoa bermatzea.
Definizioak |
Betetzea |
Ikuspegia |
IA sistemen hornitzaileek eta inplementatzaileek neurriak hartu behar dituzte beren langileen eta beren izenean IA sistemen funtzionamenduaz eta erabileraz arduratzen diren beste pertsona batzuen alfabetatze-maila nahikoa bermatzeko. Horretarako, kontuan hartu behar dituzte langileen eta beste pertsona batzuen ezagutza teknikoak, esperientzia, hezkuntza eta prestakuntza, bai eta ingurumen-sistemak zein testuingurutan erabiliko diren eta ingurumen-sistemak zein pertsonatan erabiliko diren ere. |
IAren Erregelamenduaren 4. artikuluan aipatzen den alfabetatzearen kontzeptua 3. artikuluko 56. paragrafoan ageri den terminoaren definizioan oinarritzen da. Horren arabera:
«IAren arloko alfabetatzea»: hornitzaileei, inplementatzaileei eta eragindako pertsonei, Erregelamendu honen testuinguruan dituzten eskubideak eta betebeharrak kontuan hartuta, IAren sistemen hedapen informatua egiteko eta IAren aukerei eta arriskuei eta eragin ditzakeen kalteei buruz sentsibilizatzeko aukera ematen dieten gaitasunak, ezagutzak eta ulermena. |
IAren Erregelamenduaren 4. artikulua funtsezko xedapena da IAren sistemak hedatzeko hornitzaile eta arduradun guztiek beren langileei sistemaren edo sistema proportzionatuen edo hedatuen gaitasun, ezagutza eta ulermen egokiak ematen dizkietela bermatzeko. Horrek eragina izango du erakundeko edozein pertsonarengan, baldin eta IAko sistema batez zuzenean arduratzen bada eta Erregelamenduan jasotako gardentasunari (13. artikulua) eta giza ikuskapenari (14. artikulua) buruzko xedapenak indartzen baditu.
Era berean, 4. artikuluak zeharka laguntzen du eragindako pertsonak babesten, IAren Erregelamenduko arauen aplikazio eraginkorra bermatzen baitu. «Hornitzaileen/zabaltzaileen izenean ingurumen-sistemen funtzionamenduaz eta erabileraz arduratzen diren pertsonak» esamoldeak esan nahi du ez direla enplegatuak, baizik eta, oro har, antolamenduaren agindupean dauden pertsonak. Izan liteke, adibidez, kontratista bat, zerbitzu-hornitzaile bat, bezero bat. |
4. artikuluak ez du esan nahi langileek IAri buruz duten ezagutza neurtu behar denik. Hala ere, IAren hornitzaileek eta inplementatzaileek IAren arloan alfabetatze-maila nahikoa bermatu behar dutela dio, langileen ezagutza teknikoak, esperientzia, hezkuntza eta prestakuntza kontuan hartuta. |
Bai, IAren Erregelamenduak honako hauek bereizten ditu: IAren ereduak (helburu orokorreko IAren ereduak), IAren sistemak (helburu orokorreko IAren sistemak barne), sistema debekatuak eta arrisku handiko sistemak. Xehetasun gehiago nahi izanez gero, kontsultatu otsailaren 6an Batzordeak argitaratutako IAren Sistemen Definizioen Gida, hornitzaileei eta beste pertsona batzuei software-sistema bat IA sistema bat ote den zehazten laguntzeko eta arauen aplikazio eraginkorra errazteko.
Gidalerro horiek ez dira lotesleak, eta denborarekin eboluzionatzeko diseinatuta daude. Horiek kontzeptu juridikoaren aplikazio praktikoa azaltzen dute, IAren Erregelamenduan ainguratuta dagoena, eta, gainera, Adimen artifizialaren praktika debekatuei buruzko Gidaliburuan argitaratu dira, IAren Legean definitzen diren moduan. |
Oraingoz, IAri buruzko Itunaren web orrian kontsulta daiteke 4. artikuluari dagokionez Batzordearen jarduerei buruzko informazioa, otsailaren 20an egin zen web-mintegiaren grabazioa eta IAren arloko alfabetizazioari buruzko biltegi iraunkorra barne. Alfabetatzeari eta IAren arloko gaitasunei buruzko webgune espezifiko bat prestatzen ari dira. |
IAren Bulegoak ez du betekizun zorrotzik ezarriko IAren Erregelamenduaren 4. artikuluari dagokionez, ez eta «IAren arloko alfabetatze-maila nahikoa» ere. Aitzitik, nolabaiteko malgutasun-maila behar dela uste du, kontuan hartuta IAn alfabetatzearen eta eboluzio azkarreko teknologiaren (IA) gai zabala. Hala ere, gutxienez, 4. artikulua betetzeko, IAko sistemen hornitzaileek eta inplementatzaileek: |
a) | IA erakundearen barruan orokorrean ulertzen dela bermatzea: |
Zer da IA? Nola funtzionatzen du? Zer IA erabiltzen da gure erakundean? Zeintzuk dira susableak eta arriskuak? |
|
b) | Erakundearen zeregina kontuan hartzea (ingurumen-sistemen hornitzailea edo inplementatzailea): |
Nire erakundea IHko sistemak garatzen ari da edo, besterik gabe, beste erakunde batek garatutako IHko sistemak erabiltzen ari da? |
|
c) | Neurriko edo hedatutako IA sistemen arriskua kontuan hartzea: |
Zer jakin behar dute langileek IA sistema horrekin lan egiten dutenean? Zer arrisku izan behar dituzte kontuan eta kontuan hartu behar dute arintzea? |
|
d) |
Zehazki, aurreko analisiaren gainean IAn alfabetatzeko ekintzak eraikitzea, honako hauek kontuan hartuta: |
|
||
|
A, b, c eta d oharpenek alderdi legalak eta etikoak biltzen dituzte. Beraz, EBko Ingurumen Araudiarekiko (hau da, haren ulermenarekiko) eta etikaren eta gobernantzaren printzipioekiko loturak sustatzen dira. |
Aurreko galderaren erantzunean adierazten den bezala, ingurumen-eraginari buruzko Erregelamenduaren 4. artikulua betetzeko, erakundeek kontuan izan behar dute zer eginkizun duten (ingurumen-sistemen hornitzaile edo inplementatzaile diren aldetik), bai eta zer arrisku dituzten ere ematen edo inplementatzen dituzten ingurumen-ebaluazioko sistemek. Horren arabera, erakundeek egokitu egin behar dute IAn alfabetatzeko ikuspegia. Esate baterako, erakundearen IAko sistemak arrisku handikoak badira, Erregelamenduaren III. kapituluaren arabera, neurri osagarriak har daitezke, langileek jakin dezaten zer egin behar duten dagokion IAko sistemekin tratatzeko eta arriskuak saihesteko edo arintzeko. |
Erakundeak 1. galderako gogoetei emandako erantzunen araberakoa da hori. Hala ere, kasu askotan, IAren sistemak erabiltzeko jarraibideetan oinarritze hutsa edo langileei horiek irakurtzeko eskatze hutsa ez da eraginkorra eta ez da nahikoa. Erregelamenduaren 4. artikuluaren helburua prestakuntza eta orientazio egokienak ematea da, talde hartzaile bakoitzaren maila eta ezagutza-mota oinarri hartuta, eta erakundean erabiltzen diren ingurumen-sistemen testuingurua eta helburua kontuan hartuta. Hori ere bat dator Ingurumen Araudiaren beste xedapen batzuekin. Esate baterako, 26. artikuluaren arabera, arrisku handiko sistemak hedatzeaz arduratzen direnek bermatu behar dute praktikan IAko sistemez arduratzen diren langileak behar bezala prestatuta daudela sistema maneiatzeko eta giza gainbegiratzea bermatzeko. Beraz, ez da nahikoa erabilera-jarraibideak betetzea, baizik eta neurri gehigarriak hartu behar dira. |
Ez dago tamaina bakarra guztientzat, IAn alfabetatzea denean, eta IAren Bulegoak ez du baldintza zorrotzak edo nahitaezko entrenamenduak ezartzeko asmorik. Prestakuntzarako baldintzak testuinguru zehatzaren araberakoak dira. Jasotako jardunbideen erreprodukzioak ez du automatikoki 4. artikulua betetzearen presuntzioa ematen, baina IAren arloko alfabetatzeari buruzko gordailu iraunkorraren ekimenak inspirazio-iturri izan litezke. |
Ez, Ingurumen Bulegoak ez ditu sektore espezifikoetarako baldintzak ezartzen. Hala ere, 1. galderaren erantzunean adierazten den bezala, IAren sistemak ematen edo inplementatzen diren testuinguruak — sektorea eta helburua barne — egokia izan behar du IAren arloan alfabetatze-ekimen bat garatzeko orduan. Gainera, kontuan hartu behar da IAko sistemen arrisku-maila. |
Hori IAren sistema motaren eta arriskuaren araberakoa da (adibidez, arrisku handikoa). Oro har, zerbitzu-hornitzaile edo kontratista batentzat lan egiten duten pertsonek dagokion zeregina betetzeko egokiak diren trebetasunak izan behar dituzte (enplegatuek bezala). |
Bai, arrisku espezifikoei buruzko informazioa jaso behar dute, adibidez, haluzinazioa. |
Bi galdera desberdin dira. Langileek eta zirkuituko giza elkarreraginak trebetasun egokiak behar dituzte, erabiltzen ari diren sistemara bideratuak. |
Normalean bai, baina dagokion ingurumen-inpaktuaren tresnaren eta kualifikazio espezifikoaren mende dago. Hori bereziki garrantzitsua da garapen teknologikoen abiadura ikusita. Erakundeak 1. galderaren erantzunean urratsak kontuan hartu behar ditu oraindik, eta galdera hau egin du: Ba al dakite langile tekniko horiek zer jakin behar den erakundearen ingurumen-sistemari buruz eta nola tratatu behar diren? Jabetzen al dira arrisku guztiez eta nola saihestu/arindu? Gainera, erakundeak kontuan hartu behar du zer gehiago jakin beharko luketen langile horiek; adibidez, IAren alderdi juridikoak eta etikoak. |
Bai, IAren Erregelamenduaren 4. artikuluak langileen eta beste pertsona batzuen ezagutzak, esperientzia, hezkuntza eta prestakuntza kontuan hartzera animatzen ditu hedapenaren hornitzaileak eta arduradunak, IAren arloan alfabetatze-maila nahikoa emateko. IAren sistemen eta ezagutza- eta esperientzia-maila eta jasotako hezkuntza- eta prestakuntza-mota desberdinak izan daitezkeenez, egokia izan daiteke prestakuntza-maila edo ikaskuntza-ikuspegi desberdinak izatea. |
Ez da beharrezkoa ziurtagiririk. Erakundeek prestakuntzaren eta/edo bestelako orientazio-ekimenen barne-erregistroa egin dezakete. |
Ez, gobernantza-egitura espezifiko bat ere ez dago behartuta IAren Erregelamenduaren 4. artikulua betetzera. |
Oraingoz, orientazioa emango da praktiken beste adibide batzuen bidez, web-mintegien bidez eta galdera eta erantzun horien bidez emandako argibideen bidez. Behin izendatuta, merkatua jagoteko agintari nazionalek exekuzioari buruzko orientabide gehiago eman ditzakete. IAren Bulegoak lankidetza estuan lan egingo du IAren Kontseiluarekin IAren arloko alfabetizazioari dagokionez, Erregelamenduaren 66. artikuluaren f) idatz-zatiarekin eta 95. artikuluaren 2 septies idatz-zatiarekin bat etorriz. |
Batzordeak gidalerroak argitaratuko ditu IAren Erregelamenduaren 8. artikulutik 15.era eta 25. artikuluan aipatzen diren betekizunen eta betebeharren aplikazioari buruz, eta gidalerro horiek alfabetatze-gaiei ere helduko diete, adibidez, giza ikuskapena edo arriskuen kudeaketa eztabaidatzean. |
AI@EC Communication erakundeak ekintza operatibo gisa identifikatu du IAn kualifikatutako eskulan bat sortzeko eta mantentzeko politika bat garatzea. Europako Batzordeak dagoeneko hainbat neurri aplikatu ditu bere langileentzat IAren arloko alfabetizazioari dagokionez:
|
Gaur egun, agentzietako askok badute sarbidea Batzordearen ikaskuntza-plataforman (EU-Learn), bai eta baliabideetan ere, hala nola IAren ikaskuntza-paketeetan eta Batzordearen beste prestakuntza batzuetan. |
IAren Erregelamenduaren 4. artikulua aplikatzen eta betetzen laguntzeko, IAren Bulegoak IAren arloko alfabetatze-praktikei buruzko gordailua sustatzen jarraituko du, erakundeen adibide gehiago bilduz eta dauden galderak eta erantzunak eguneratuz. Sentsibilizazio-jarduera berriak antolatuko dira, eta berariazko web-orri bat jarriko da abian, IAren arloko alfabetizazioarekin (4. artikuluaren aplikazio-eremuaren barruan eta kanpoan), gaitasunekin eta talentuarekin lotutako jardueretarako, IAren arloko alfabetizaziorako sarbidea sustatzeko eta IAri buruzko elkarrizketa sustatzeko guztientzat. |
IAren Bulegoak oso ondo baloratzen ditu alderdi interesdun guztien ezagutzak eta esperientzia, baita industriarena ere. Hori dela eta, IAren Ituna sortu dugu lankidetza-komunitate baten sorrera sustatzeko, non alderdi interesdunek beren betetze-bidaian beste batzuentzat baliagarriak izan daitezkeen barne-praktika eta -politika onenak partekatu ahal izango dituzten. IAren arloko alfabetizazioari dagokionez, IAri buruzko Itunaren esparruan, IAren arloko alfabetatze-praktiken gordailu bizia argitaratu berri dugu; IAren arloan alfabetatze-programa bat abian jarri duen edozein hornitzaile edo sistema-garatzaile gonbidatzen dugu bere ekarpena aurkeztera. IAren Bulegoak aldian-aldian egiaztatuko du jasotako ekarpen guztiek gutxieneko gardentasun- eta fidagarritasun-irizpideak betetzen dituztela gordailu publikoan onartu aurretik. Egiaztapen-aldian, inkesta aldi baterako itxi daiteke. |
Aktualitatea atalean, adimen artifizialaren arloko ekitaldi, hitzaldi eta hitzaldi garrantzitsuenei buruzko informazioa aurkituko duzu.
IAn alfabetatzeko baliabide erabilgarriakA
Adimen Artifizialari buruzko Europako Araudiari buruzko ikuspegi orokorra
Europar Batasunak "IAren Kontinentea" Ekintza Plana jarri du abian apirilean,...
Hirugarrenen cookieak erabiltzen ditugu helburu analitikoekin; laburbilduz, Google Analyticsen cookieak soilik erabiltzen ditugu gure trafikoa aztertu ahal izateko.