Financiado por la Unión Europea
Recursos compartits

L'article 4

L'article 4 del Reglament europeu d'intel·ligència artificial exigeix als proveïdors i implementadors de sistemes de IA que garantisquen un nivell suficient d'alfabetització en matèria de IA del seu personal i d'altres persones que tracten amb sistemes de IA en el seu nom.

 

Definicions

Compliment

Enfocament

 

 

 

  • Què establix l'article 4 de la Llei de IA?

  Els proveïdors i implementadors de sistemes de IA han d'adoptar mesures per a garantir un nivell suficient d'alfabetització en matèria de IA del seu personal i d'altres persones que s'ocupen del funcionament i l'ús dels sistemes de IA en el seu nom. Han de fer-ho tenint en compte els seus coneixements tècnics, experiència, educació i formació del personal i altres persones, així com el context en el qual s'utilitzaran els sistemes de IA i les persones en les quals s'utilitzaran els sistemes de IA.

 

  • Què és l'alfabetització en matèria de IA per a l'article 4 de la Llei de IA?

 

El concepte d'alfabetització en matèria de IA esmentat en l'article 4 del Reglament de IA es basa en la definició del terme que figura en l'article 3, apartat 56, segons el qual:

 

«alfabetització en matèria de IA»: capacitats, coneixements i comprensió que permeten als proveïdors, implementadors i persones afectades, tenint en compte els seus respectius drets i obligacions en el context del present Reglament, realitzar un desplegament informat dels sistemes de IA, així com sensibilitzar sobre les oportunitats i els riscos de la IA i els possibles danys que pot causar.

 

  • Quin grup destinatari entra en l'àmbit d'aplicació de l'article 4 de la Llei de IA? Qui són «altres persones»?

 

L'article 4 del Reglament de IA és una disposició clau per a garantir que tots els proveïdors i responsables del desplegament de sistemes de IA doten al seu personal de les capacitats, els coneixements i la comprensió adequats del sistema o sistemes proporcionats o desplegats. Això afecta a qualsevol persona de l'organització que s'ocupe directament d'un sistema de IA i reforça les disposicions de transparència (article 13) i supervisió humana (article 14) incloses en el Reglament.

 

Al mateix temps, l'article 4 contribuïx indirectament a la protecció de les persones afectades, ja que garanteix una aplicació efectiva de les normes del Regalmento  de IA. «Persones que s'ocupen del funcionament i l'ús de sistemes de IA en nom de proveïdors/desplegadores» significa que no es tracta d'empleats, sinó de persones que, en termes generals, estan sota el mandat organitzatiu. Podria ser, per exemple, un contractista, un proveïdor de serveis, un client.

 

  • Existeix efectivament una obligació real de mesurar el nivell de coneixements dels empleats?

  L'article 4 no implica l'obligació de mesurar el coneixement de la IA dels empleats. No obstant això, afirma que els proveïdors i els implementadors de IA han de garantir un nivell suficient d'alfabetització en matèria de IA, tenint en compte els coneixements tècnics, l'experiència, l'educació i la formació dels empleats.

 

  • Existeixen categoritzacions formals dels diferents tipus de sistemes de IA en el Reglament, com GenAI, IA conversacional, assistents de IA? Hi ha una llista amb exemples concrets?

 

Sí, el Reglament de IA distingeix entre models de IA (models de IA de propòsit general), sistemes de IA, inclosos els sistemes de IA de propòsit general, sistemes prohibits i sistemes d'alt risc. Per a més detalls, consulta la Guia de Definicions de Sistemes de IA, publicada per la Comissió el 6 de febrer per a ajudar dels proveïdors i altres persones pertinents a determinar si un sistema de programari constituïx un sistema de IA i facilitar l'aplicació efectiva de les normes. 

 

Estes directrius, que no són vinculants i estan dissenyades per a evolucionar amb el temps, expliquen l'aplicació pràctica del concepte jurídic, ancorat en el Reglament de IA i han sigut publicades, addicionalment, a la Guia sobre pràctiques prohibides d'intel·ligència artificial, tal com es defineixen en la Llei de IA.

 

  • On trobem més documents i vídeos sobre l'article 4 de la Llei de IA?

  De moment, la informació sobre les activitats de la Comissió en relació amb l'article 4 pot consultar-se en la pàgina web Pacte sobre la IA, inclosa l'enregistrament del seminari web que va tindre lloc el 20 de febrer i el repositori permanent sobre alfabetització en matèria de IA. S'està preparant una pàgina web específica sobre alfabetització i capacitats en matèria de IA.

 

 

 

 

  • Quin hauria de ser el contingut mínim a considerar per a un programa d'alfabetització en IA que complisca amb l'article 4 de la Llei de IA?

  L'Oficina de IA no imposarà requisits estrictes en relació amb l'article 4 del Reglament de IA i el seu «nivell suficient d'alfabetització en matèria de IA». Per contra, considera necessari un cert grau de flexibilitat, tenint en compte l'ampli tema de l'alfabetització en IA i la tecnologia en ràpida evolució que és la IA. No obstant això, com a mínim, per a complir amb l'article 4, els proveïdors i els implementadors de sistemes de IA deuen:

 

a) Garantir una comprensió general de la IA dins de la seua organització:
 

Què és la IA? Com funciona? Què IA s'utilitza en la nostra organització? Quins són els seus

oportunitats i perills?

b) Considerar el paper de la seua organització (proveïdor o implementador de sistemes de IA):
 

La meua organització està desenvolupant sistemes de IA o simplement està utilitzant sistemes de IA desenvolupats per una altra organització?

c) Considerar el risc dels sistemes de IA proporcionats o desplegats:
 

Què necessiten saber els empleats quan tracten amb este sistema de IA? Quins són els riscos que han de tindre en compte i han de tindre en compte la mitigació?

d)

Construir concretament les seues accions d'alfabetització en IA sobre l'anàlisi anterior, considerant:

   
  • Diferències en els coneixements tècnics, l'experiència, l'educació i la formació del personal i altres persones: Quant saben els empleats/persones sobre la IA i els sistemes de l'organització que utilitzen? Què més haurien de saber?
   
  • Així com el context en el qual han d'utilitzar-se els sistemes de IA i les persones en les quals han d'utilitzar-se els sistemes de IA. En quin sector i per a quina finalitat/servei s'utilitza el sistema de IA?

 

  Les consideracions a, b, c i d inclouen aspectes legals i ètics. Per tant, es fomenten les connexions amb el Reglament de IA de la UE (és a dir, la seua comprensió) i amb els principis d'ètica i governança.

 

 

  • Tenim un enfocament basat en el risc per a seguir els requisits d'alfabetització en IA de l'article 4 del Reglament de IA?

  Com s'indica en la resposta a la pregunta anterior, per a complir l'article 4 del Reglament de IA, les organitzacions han de tindre en compte el seu paper (sent proveïdors o implementadors de sistemes de IA), així com els riscos associats als sistemes de IA que proporcionen o implementen. D'acord amb això, les organitzacions han d'adaptar el seu enfocament d'alfabetització en IA. Per exemple, si els sistemes de IA de l'organització són d'alt risc, de conformitat amb el capítol III del Reglament, podrien ser pertinents mesures addicionals per a garantir que els empleats siguen conscients de com tractar amb els sistemes de IA en qüestió i evitar o mitigar els seus riscos.

 

  • És obligatori un entrenament en IA per a l'article 4 o també es permeten altres iniciatives d'alfabetització en IA?

 

Això depén de les respostes de l'organització a les consideracions de la pregunta 1. No obstant això, en molts casos, el mer fet de basar-se en les instruccions d'ús dels sistemes de IA o de demanar al personal que les llija podria ser ineficaç i insuficient. L'article 4 del Reglament té per objecte proporcionar la formació i l'orientació més adequades sobre la base del nivell i el tipus de coneixements de cada grup destinatari, així com tenint en compte el context i la finalitat dels sistemes de IA utilitzats en l'organització.

Això també està d'acord amb altres disposicions del Reglament de IA. Per exemple, l'article 26 introduïx l'obligació que els responsables del desplegament de sistemes d'alt risc garantisquen que el personal que s'ocupa dels sistemes de IA en la pràctica estiga prou format per a manejar el sistema i garantir la supervisió humana. Per tant, no n'hi ha prou amb seguir les instruccions d'ús, sinó que són necessàries mesures addicionals.

 

 

  • Quin hauria de ser el format d'un entrenament obligatori de IA en les empreses?

  No hi ha una grandària única per a tots quan es tracta d'alfabetització en IA i l'Oficina de IA no té la intenció d'imposar requisits estrictes o entrenaments obligatoris. Els requisits per a una formació depenen del context concret. Si bé la reproducció de les pràctiques recollides no atorga automàticament la presumpció de compliment de l'article 4, les iniciatives del repositori permanent sobre alfabetització en matèria de IA podrien servir d'inspiració.

 

 

  • Quan es tracta del compliment de l'article 4 del Reglament de IA, existeixen requisits per a indústries específiques, inclosos els serveis financers i l'assistència sanitària?

  No, l'Oficina de IA no imposa requisits per a sectors específics. No obstant això, com s'indica en la resposta a la pregunta 1, el context —inclosos el sector i la finalitat— en el qual es proporcionen o implementen els sistemes de IA ha de ser pertinent a l'hora de desenvolupar una iniciativa d'alfabetització en matèria de IA. A més, ha de tindre's en compte el nivell de risc dels sistemes de IA.

 

 

  • L'alfabetització en matèria de IA s'estén a altres persones que actuen en nom de l'implementador: deuria tot proveïdor de serveis que utilitze IA tindre l'obligació contractual de demostrar la seua alfabetització en matèria de IA?

  Això depén del tipus concret de sistema de IA i del risc (per exemple, d'alt risc). En general, les persones que treballen per a un proveïdor de serveis o contractista han de tindre les habilitats de IA adequades per a complir la tasca en qüestió (igual que els empleats).

 

 

  • És necessari que una empresa els empleats de la qual utilitzen ChatGPT, per exemple, per a escriure textos publicitaris o traduir textos, complisca el requisit d'alfabetització en matèria de IA de l'article 4?

  Sí, han de ser informats sobre els riscos específics, per exemple, l'al·lucinació.

 

 

  • Una empresa, els empleats de la qual estan utilitzant una eina de IA amb un enfocament d'interacció humana en el circuit, complix amb l'entrenament de IA amb recursos interns?

  Estes són dues preguntes diferents. Els empleats i la interacció humana en el circuit necessiten les habilitats adequades, enfocades al sistema que estan utilitzant.

 

 

  • Podem considerar alfabetitzades en IA a les persones amb un títol o experiència en el desenvolupament de la IA (en el context de l'article 4) sense prendre cap altra mesura?

 

Normalment sí, però depén de l'eina de IA en qüestió i de la seua qualificació específica. Això és particularment rellevant en vista de la velocitat dels desenvolupaments tecnològics.

L'organització encara ha de considerar els passos en la resposta a la pregunta 1 i es pregunta: Saben estos empleats tècnics el que cal saber sobre els sistemes de IA de l'organització i com tractar-los? Són conscients de tots els riscos i com evitar-los/ mitigar-los? A més, l'organització ha de considerar què més podrien necessitar saber estos empleats; per exemple, aspectes jurídics i ètics de la IA.

 

 

  • Es permet que els conceptes d'alfabetització en IA diferencien entre diferents nivells de detall?

  Sí, l'article 4 del Reglament de IA anima als proveïdors i responsables del desplegament a tindre en compte els coneixements, l'experiència, l'educació i la formació dels empleats i altres persones per a proporcionar un nivell suficient d'alfabetització en matèria de IA. Donada la diferència entre els sistemes de IA i el fet que el nivell de coneixements i experiència, així com el tipus d'educació i formació rebuda, poden variar, pot ser adequat tindre diferents nivells de formació o enfocaments d'aprenentatge.

 

 

  • Com han de documentar les organitzacions les seues accions per a complir amb l'article 4 i les disposicions sobre el millor esforç que conté? Necessiten certificats específics?

  No és necessari un certificat. Les organitzacions poden portar un registre intern de les formacions i/ o altres iniciatives d'orientació.

 

 

  • És necessari un oficial de IA de la mateixa manera que per al Reglament General de Protecció de Dades? Pot un Delegat de Protecció de Dades i un oficial de IA ser la mateixa persona? Crearà una organització un consell de governança de la IA?

  No, cap estructura de governança específica està obligada a complir l'article 4 del Reglament de IA.

 

 

 

 

  • Emetrà l'Oficina de IA directrius sobre l'article 4, com la directriu per als sistemes prohibits publicada o una cosa comparable, o serà esta una tasca per als Estats membres?

 

De moment, es proporcionarà orientació a través d'altres exemples de pràctiques, seminaris web i aclariments a través d'estes preguntes i respostes.

Una vegada designades, les autoritats nacionals de vigilància del mercat pertinents podrien proporcionar més orientacions sobre l'execució. L'Oficina de IA treballarà en estreta col·laboració amb el Consell de IA en el tema de l'alfabetització en matèria de IA, d'acord amb l'article 66, lletra f), i l'article 95, apartat 2 septies, del Reglament.

 

 

  • Atés que la formació és específica del context, emetrà l'Oficina de IA directrius per als proveïdors de sistemes de IA d'alt risc de l'annex III, a fi d'ajudar-los en este front?

  La Comissió publicarà directrius sobre l'aplicació dels requisits i obligacions a què es refereixen els articles 8 a 15 i l'article 25 del Reglament de IA, i estes directrius també abordaran qüestions d'alfabetització, en debatre, per exemple, la supervisió humana o la gestió de riscos.

 

 

  • Té ja la Comissió un pla per a posar en marxa l'article 4 de la Llei de IA pel que fa als seus propis empleats?

 

L'AI@EC  Communication ja ha identificat com una acció operativa Desenvolupar una política per a crear i mantindre una mà d'obra qualificada en IA. La Comissió Europea ja ha aplicat diverses mesures per al seu personal en relació amb l'alfabetització en matèria de IA:

  • La creació d'un portal web intern específic sobre IA com a finestreta única accessible a tot el personal per als continguts relacionats amb la IA: directrius sobre IA, recursos de formació sobre IA, esdeveniments i notícies.
  • Definició en la plataforma de formació de la Comissió de paquets d'aprenentatge de IA, orientats a diferents objectius: generalistes, gestors i desenvolupadors (especialistes). Estos paquets contenen una llista seleccionada de capacitacions rellevants, categoritzant després en essencials, altament recomanats i recomanats.  Entrenaments addicionals i enregistrament de webinars estan disponibles també en la plataforma.
  • Entrenaments d'eines de IA: en la secció específica del portal de IA s'enumeren les eines de IA, a la disposició de tot el personal, que inclouen els recursos d'aprenentatge pertinents per a cada eina. Hi ha sessions periòdiques de Preguntes Freqüents sobre l'ús de la IA en el treball diari.
  • Existeix una comunitat de pràctica de IA en la qual qualsevol persona pot fer preguntes relacionades amb la IA i interactuar amb experts en IA.

 

 

  • Com té previst l'Oficina de IA fer costat a les agències de la UE en el desenvolupament dels seus programes d'alfabetització en matèria de IA?

  En l'actualitat, moltes de les agències ja tenen accés a la plataforma d'aprenentatge de la Comissió (EU-Learn), així com a recursos com els paquets d'aprenentatge de IA i altres formacions de la Comissió.

 

 

  • Quina orientació i recursos addicionals planeja llançar AI Office en un futur pròxim? Compartirà l'Oficina de IA una rúbrica per a provar el compliment de l'alfabetització en IA?

  Per a donar suport a l'aplicació i el compliment de l'article 4 del Reglament de IA, l'Oficina de IA continuarà fomentant el repositori sobre pràctiques d'alfabetització en matèria de IA, recopilant més exemples d'organitzacions i actualitzant les preguntes i respostes disponibles. S'organitzaran noves activitats de sensibilització i es posarà en marxa una pàgina web específica per a les activitats relacionades amb l'alfabetització en matèria de IA (dins i fora de l'àmbit d'aplicació de l'article 4), les capacitats i el talent amb l'objectiu de promoure l'accés a l'alfabetització en matèria de IA i fomentar el diàleg sobre la IA per a tots.

 

 

  • Com podrien les organitzacions de la indústria ser d'ajuda per al desenvolupament de l'alfabetització en IA?

 

L'Oficina de IA valora altament els coneixements i l'experiència de totes les parts interessades, inclosa la indústria. Per esta raó, hem creat el Pacte de IA per a fomentar la creació d'una comunitat col·laborativa, on les parts interessades puguen compartir les millors pràctiques i polítiques internes que puguen ser útils per a uns altres en el seu viatge de compliment. Respecte a l'alfabetització en matèria de IA, en el marc del Pacte sobre la IA hem publicat recentment un repositori viu de pràctiques d'alfabetització en matèria de IA; es convida a qualsevol proveïdor o desenvolupador de sistemes de IA que haja posat en marxa un programa d'alfabetització en matèria de IA a presentar la seua contribució.

L'Oficina de IA verificarà periòdicament que totes les contribucions rebudes complixen els criteris mínims de transparència i fiabilitat abans d'acceptar-les en el repositori públic. Durant el període de verificació, l'enquesta podria tancar-se temporalment. 

 

 

 

 

 

 

Logo Comisión Europea

Actualitat


En la nostra secció d'Actualitat podràs trobar informació sobre els esdeveniments, xarrades i conferències més rellevants en l'àmbit de la intel·ligència artificial.

Recursos compartits

El Reglament Europeu d'Intel·ligència Artificial

Aproximació general al Reglament Europeu d'Intel·ligència Artificial

Recursos compartits

"Continent de IA"

La Unió Europea ha posat en marxa este mes d'abril...

Copyright© 2025 AESIA - Tots els drets reservats

Usem cookies de tercers amb finalitats analítics, en resum només usem les cookies de Google Analytics per a poder analitzar el nostre trànsit.

Més informació