Financiado por la Unión Europea
Recursos compartits

L'article 50

 

L'article 50 del Reglament d'intel·ligència artificial europeu estableix obligacions de transparència dels proveïdors i responsables del desplegament de determinats sistemes de IA.

 

Les preguntes i respostes que es mostren a continuació acompanyen a la consulta de la Comissió i a la convocatòria de manifestacions d'interès per a que les parts interessades aportin la seva contribució a les directrius i a un Codi de bones pràctiques sobre sistemes de IA generatius transparents i participin en el procés del Codi de bones pràctiques

 

 

  • Què implica l'article 50 de la Llei de IA? Com protegeixen aquestes obligacions a les persones contra la manipulació, l'engany i altres riscos identificats per la Llei de IA?

 
  • La transparència en relació amb l'origen artificial dels continguts generats o manipulats per IA és essencial. La disponibilitat d'una varietat de sistemes de IA amb capacitats creixents per a generar tot tipus de contingut fa que sigui cada vegada més difícil distingir el contingut de IA del contingut generat per humans i autèntic. Això està plantejant nous riscos de desinformació i manipulació a escala, frau, suplantació d'identitat i engany del consumidor.
  • En aquest context, l'article 50 de la Llei de IA estableix obligacions de transparència per als proveïdors i els implementadors de determinats sistemes de IA, inclosos els sistemes de IA generatius i interactius i les falsificacions profundes.
  • Aquestes obligacions tenen per objecte reduir els riscos d'engany, suplantació d'identitat i informació errònia i fomentar la confiança i la integritat en l'ecosistema de la informació. Les persones sabran quan estan interactuant amb IA o exposats a contingut generat per IA, la qual cosa els ajudarà a prendre decisions informades.

 

  • En quins casos i per a quins tipus de sistemes de IA s'apliquen aquestes obligacions de transparència?

 
  • L'article 50 de la Llei de IA abasta quatre tipus de sistemes de IA. En primer lloc, els proveïdors de sistemes de IA que interactuen amb persones han d'informar-los que estan interactuant amb un sistema de IA i no amb un ésser humà, tret que això sigui obvi.
  • En segon lloc, els proveïdors de continguts generats o manipulats per IA han de facilitar la identificació i marcar aquests continguts de manera llegible per màquina i habilitar els mecanismes de detecció corresponents.  
  • En tercer lloc, els implementadors de sistemes de reconeixement d'emocions o de categorització biomètrica han de garantir que les persones exposades a aquests sistemes estiguin informades.
  • En quart lloc, els responsables del desplegament de sistemes de IA que generin o manipulin continguts falsos profunds o publicacions de text generades o manipulades per IA destinades a informar el públic sobre assumptes d'interès públic han d'informar els usuaris sobre l'origen artificial del contingut, excepte en casos definits. Finalment, la informació facilitada ha d'estar en un format clar i accessible.

 

  • Quines solucions tècniques es consideren per a marcar i detectar contingut generat per IA?

 
  • Les tècniques o mètodes per a marcar i detectar el contingut generat per IA inclouen marques d'aigua, identificacions de metadades i mètodes criptogràfics per a demostrar l'origen i l'autenticitat del contingut, mètodes de registre, impressions dactilars o altres tècniques.
  • Les tècniques i mètodes pertinents han de ser prou fiables, interoperables, eficaços i sòlids en la mesura en què sigui tècnicament viable. Els proveïdors també han de tenir en compte les especificitats i les limitacions dels diferents tipus de continguts i l'evolució tecnològica i del mercat pertinent en aquest àmbit.
  • Una part important del treball que ha de realitzar-se en el context del Codi de bones pràctiques sobre sistemes de IA generatius transparents serà continuar identificant les tècniques i pràctiques més avançades.

 

  • Per què és necessari un codi de bones pràctiques sobre sistemes de IA generatius transparents?

  El Codi de bones pràctiques sobre sistemes de IA generativa transparents serà una eina voluntària per a garantir l'adequat compliment de les obligacions establertes en l'article 50, apartats 2 i 4, de la Llei de IA per als proveïdors i els implementadors de sistemes de IA generativa. Si la Comissió ho aprova com a adequat, proporcionarà mesures clares per als responsables del desplegament i els proveïdors que desenvolupin o tinguin previst desenvolupar sistemes de IA generativa en l'àmbit d'aplicació. El Codi garantirà que els sistemes de IA generativa introduïts en el mercat europeu per proveïdors i implementadors adherents siguin prou transparents, d'acord amb els respectius requisits de transparència de la Llei de IA.

 

  • Per què es necessiten tant directrius com un codi de bones pràctiques sobre sistemes de IA transparents?

 
  • Les mesures pràctiques del Codi de bones pràctiques només cobriran les obligacions establertes en l'article 50, apartats 2 i 4, de la Llei de IA. Les directrius abastaran l'article 50 en el seu conjunt.
  • A més, el Codi de Pràctiques es desenvoluparà a través d'un procés de múltiples parts interessades i proporcionarà mitjans tècnics d'implementació.
  • Les directrius que elaborarà i adoptarà la Comissió aclariran l'àmbit d'aplicació, les definicions jurídiques pertinents, les obligacions de transparència, les excepcions i les qüestions horitzontals connexes. 

 

  • Quin paper exerciran la societat civil, el món acadèmic, les pimes, els implementadors i els proveïdors en l'elaboració del Codi?

 
  • Els principals destinataris del Codi són els proveïdors i els implementadors de sistemes de IA generativa, incloses les pimes, subjectes a les obligacions. Es convida als proveïdors de tècniques de transparència, les organitzacions de la societat civil, els experts acadèmics i altres organitzacions o associacions industrials pertinents al fet que donin suport al procés de redacció. En implicar a totes aquestes parts interessades, el Codi de bones pràctiques facilitarà l'aplicació efectiva de les respectives obligacions de transparència. El Codi també donarà suport a disposicions pràctiques per a fer accessibles els mecanismes de detecció i facilitar la cooperació amb altres agents al llarg de la cadena de valor.
  • S'anima a les parts interessades al fet que expressin el seu interès fins al 9 d'octubre per a participar en el procés de redacció. L'Oficina de IA verificarà l'admissibilitat sobre la base de la informació presentada i disponible públicament i confirmarà la participació de les parts interessades respectives.

 

  • Com interactua el Codi de bones pràctiques sobre sistemes de IA transparents de IA generativa amb el recent Codi de bones pràctiques sobre IA d'ús general?

 
  • Les obligacions de transparència de l'article 50 de la Llei de IA complementen les normes de transparència aplicables als models de IA d'ús general (articles 53 i 55). Aquests últims s'han detallat amb més detall en el Codi de bones pràctiques per als models de IA d'ús general (GPAI) i en el model de la Comissió per al resum del contingut utilitzat per al model de formació.
  • En particular, mentre que el Codi de bones pràctiques en matèria de GPAI se centra en els models de GPAI i en la documentació i la informació que han de facilitar-se a l'Oficina de IA, les autoritats nacionals competents i els proveïdors intermedis, així com en la transparència de les dades d'entrenament d'entrada, el Codi sobre sistemes de IA generatius transparents aborda les tècniques de marcat i la transparència dels resultats generats o manipulats per la IA cap a les persones exposades a ells.
  • El Codi sobre sistemes transparents de IA generativa se centra en les obligacions de transparència a nivell del sistema, inclosos, entre altres, els sistemes de GPAI. Les tècniques de transparència que poden aplicar els proveïdors de models de GPAI per a facilitar les obligacions de transparència dels proveïdors de sistemes de IA descendents també es tindran en compte en el context del present Codi.

 

  • Quins són els pròxims passos després de la posada en marxa de la consulta pública i la convocatòria de manifestacions d'interès​​​​​​​?

 
  • L'Oficina de IA convidarà a totes les parts interessades elegibles a participar en el procés de redacció del Codi de bones pràctiques i seleccionarà presidents i vicepresidents per als diferents grups de treball.
  • A principis de novembre tindrà lloc una sessió plenària d'obertura amb tots els participants seleccionats. S'espera que el procés de redacció duri fins a principis de juny de 2026 a tot tardar.

 

  • Com s'avaluarà el compliment de la Llei de IA una vegada finalitzat el Codi de Bones Pràctiques​​​​​​​?

  Si el Codi és aprovat per la Comissió, els signataris podran basar-se en ell per a demostrar el compliment de les obligacions. Pel que fa als proveïdors i els responsables del desplegament que s'adhereixin al Codi, la Comissió centrarà les seves activitats d'execució a supervisar la seva adhesió al Codi. 
Es beneficiaran d'una major confiança de la Comissió i d'altres parts interessades. 

 

 

Logo Comisión Europea

Actualitat


En la nostra secció d'Actualitat podràs trobar informació sobre els esdeveniments, xerrades i conferències més rellevants en l'àmbit de la intel·ligència artificial.

Copyright© 2025 AESIA - Tots els drets reservats

Usem cookies de tercers amb finalitats analítics, en resum només usem les cookies de Google Analytics per a poder analitzar el nostre trànsit.

Més informació